Eğitim Kataloğu
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
MEB0110718 Türk Eğitim Tarihi 2,00 0,00 0,00 2,00 3,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Türk eğitim tarihine yaşanan çeşitli süreçlerin ve değişimlerin kavranması, hem Cumhuriyetten önce hem de Cumhuriyet sonrası uygulanan sistemin bilinmesi ve karşılaştırılması, eğitim tarihindeki devrimlerin ve yeniliklerin anlaşılmasıdır.
Dersin İçeriği : BİR SOSYAL BİLİM OLARAK TARİH VE EĞİTİM BİLİMİ,TÜRK EĞİTİM TARİHİNİN AMACI, DÖNEMLERİ, KONULARI ,TÜRK EĞİTİM TARİHİNİN EĞİTİM OLGUSU AÇISINDAN ÖNEMİ, CUMHURİYETTEN ÖNCEKİ EĞİTİM DURUMU VE ÖĞRETMEN YETİŞTİREN KURUMLAR: MÜSLÜMANLIK ÖNCESİ DÖNEMDE TÜRK EĞİTİM TARİHİ MÜSLÜMANLIK SONRASI DÖNEMDE TÜRK EĞİTİM TARİHİ,CUMHURİYETİN KURULUŞ YILLARINDA EĞİTİM VE EĞİTİMİN TEMEL ÖZELLİKLERİ (1920-1938),TÜRK EĞİTİM DEVRİMİ 1: DEVRİMİN TARİHSEL ARKA PLANI, FELSEFİ, DÜŞÜNSEL VE POLİTİK TEMELLERİ; TÜRK EĞİTİM DEVRİMİ 2: TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU, CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖRGÜT VE YAPISI (1920-1960) TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE LAİKLEŞME; TÜRK EĞİTİM DEVRİMİ KARMA EĞİTİM VE KIZLARIN EĞİTİMİ, CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI VE BU ALANDA YAPILAN DEVRİMLER (1920-1960) YAZI DEVRİMİ; MİLLET MEKTEPLERİ; HALK EVLERİ; TÜRKİYE CUMHURİYETİ EĞİTİM SİSTEMİNİN DAYANDIĞI TEMEL İLKELER,CUMHURİYET DÖNEMİNDE BİLİMSEL KURULLARDA VE MİLLİ EĞİTİM ŞURALARINDA ALINAN KARARLARIN TÜRKİYE EĞİTİM SİSTEMİNE KATKILARI,CUMHURİYET DÖNEMİNDE BİLİMSEL KURULLARDA VE MİLLİ EĞİTİM ŞURALARINDA ALINAN KARARLARIN TÜRKİYE EĞİTİM SİSTEMİNE KATKILARI , YAKIN DÖNEM TÜRK EĞİTİM ALANINDAKİ GELİŞMELER
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Akyüz, Yahya. (2010) Türk Eğitim Tarihi -M.Ö. 1000-M.S. 2010-. Ankara: PegemA Yayıncılık. GÜLER, Ali. (1997). Eğitimin Tarihi ve Sosyal Temelleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Yayınları No:1. Bolu
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Yok..
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Prof. Dr. Faruk Öztürk
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Prof. Dr. Faruk Öztürk
Dersin Verilişi : uzaktan öğretim
En Son Güncelleme Tarihi : 6.10.2023 17:42:26
Dosya İndirilme Tarihi : 12.06.2025

  • 1 Türk eğitim tarihinin temel kavramlarının kavratabilme
  • 2 Göktürk Anıtlarının Türk eğitim tarihi açısından öneminin kavratabilme
  • 3 İslâmî devirle birlikte Türklerde formal eğitimin başlayıp gelişmesi bilgilerinin kavratabilme
  • 4 Selçuklu dönemi ve sonrasındaki eğitim gelişmelerini öğretebilme
  • 5 Osmanlılarda eğitimin özelliklerini kavratabilme
  • 6 İlk modern eğitim kurumlarının önemini kavratabilme

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi
2.Hafta *Türklerin İslamiyet'i kabul ettikleri ilk dönemde Eğitim Tarihi
3.Hafta *Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim
4.Hafta *Osmanlılar klasik eğitim kurumları ve öğretim yöntemleri
5.Hafta *Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839)
6.Hafta *İlk modern sivil okul olan Rüşdiye mektepleri
7.Hafta *Ara sınav
8.Hafta *Tanzimat Dönemi ilk ve ortaöğretiminde modernleşme Tanzimat Dönemi yükseköğretim ve meslek okulları
9.Hafta *II. Abdülhamit Dönemi'nde Eğitim
10.Hafta *Cumhuriyet dönemi eğitim anlayışı ve Tevhid-i tedrisat kanunu
11.Hafta *Cumhuriyet Dönemi'nde ilköğretim, orta öğretim
12.Hafta *Cumhuriyet Dönemi'nde yükseköğretim
13.Hafta *Osmanlı’dan Cumhuriyet’e öğretmen okulları
14.Hafta *Eğitim enstitülerinden eğitim fakültelerine

  • 1 Final : 70,000
  • 2 Vize : 30,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Final / Final 1 2,00 2,00
Derse Katılım / Attending lectures 14 2,00 28,00
Ara Sınav (Bütünlemede Kullanılan) 1 2,00 2,00
Araştırma Sunumu / Research presentation 14 2,00 28,00
Teorik Ders Anlatım / Theoretical Lecturing 14 2,00 28,00
Toplam : 88,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 3
AKTS : 3,00
Aşırmacılığa Dikkat ! : Raporlarınızda/ödevlerinizde/çalışmalarınızda akademik alıntılama kurallarına ve aşırmacılığa (intihal) lütfen dikkat ediniz. Aşırmacılık etik olarak yanlış, akademik olarak suç sayılan bir davranıştır. Sınıf içi kopya çekme ile raporunda/ödevinde/çalışmasında aşırmacılık yapma arasında herhangi bir fark yoktur. Her ikisi de disiplin cezası gerektirir. Lütfen başkasının fikirlerini, sözlerini, ifadelerini vb. kendinizinmiş gibi sunmayınız. İyi veya kötü, yaptığınız ödev/çalışma size ait olmalıdır. Sizden kusursuz bir çalışma beklenmemektedir. Akademik yazım kuralları konusunda bir sorunuz olursa dersin öğretim elemanı ile görüşebilirsiniz.

Engel Durumu/Uyarlama Talebi : Engel durumuna ilişkin herhangi bir uyarlama talebinde bulunmak isteyen öğrenciler, dersin öğretim elemanı ya da Ibu Engelli Öğrenci Birimi ile en kısa sürede iletişime geçmelidir.