Eğitim Kataloğu
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
SNF0140418 Görsel Sanatlar Öğretimi 3,00 0,00 0,00 3,00 4,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, grafiksel gelişim basamaklarına göre öğrencilerin gelişim düzeyini saptama, çocuk resmini okuma, çocuklara görsel sanatları sevdirme ve kendilerini sanat yoluyla ifade edebilmelerini sağlama; programa uygun sanat etkinliklerini sanat tarihi, sanat eleştirisi ve estetik disiplinleri bağlamında uygulama; görsel, işitsel ve dokunsal algıda farklılaşma, sanat alanıyla öğrenme ve yaratıcılığın gelişimi.
Dersin İçeriği : Sanatın tanımı ve işlevi, sanatın eğitsel işlevleri, çağdaş eğitimde sanat eğitiminin yeri ve önemi
Sanat alanında bilgi ve deneyimlerin kuramsal ve uygulamalı yönü, sanat tarihinde eleştirel düşünme ve değerlendirme
İlkokul döneminde yaratıcılık ve sanat eğitiminin gerekliliği ve önemi
Sanatsal gelişim evrelerine göre çocuk resmi ve özellikleri
MEB ilkokul Görsel Sanatlar (1-4) programının kazanımlarına göre ders planlaması, uygulaması ve değerlendirilmesi
Görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntem, teknik ve malzemeler (iki ve üç boyutlu uygulamalar)
Sanatın diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesi, bir öğretim yolu olarak sanat.
Sanat eserlerinin sergilendiği ortamlar hakkında bilgi ve öğrenme yaşantıları (müze ve galerilerde sanat eğitimi)
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Alakuş, A. O. ve Mercin, L. ve diğerleri. (2011) Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi, (2. Baskı), Pegem Akademi: Ankara. Boydaş, N. (2004). Sanat Eleştirisine Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık: Ankara. Day, A ve Hurwitz (2012) Children and their Art, (9. Baskı), Wadsworth: Boston. Erinç, S. M. (2004). Resmin Eleştirisi Üzerine, ÜTOPYA Yayınları: Ankara. Erinç, S. M. (2004). Sanatın Boyutları, ÜTOPYA Yayınları: Ankara. Gartenhaus, A. R. (2000). Yaratıcı Düşünce ve Müzeler, Ankara Üniversitesi Basımevi: Ankara. Halmatov, S. (2015) Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri, Pegem Akademi: Ankara. Kırışoğlu, O. (2002) Sanatta Eğitim, Pegem Akademi: Ankara. Kırışoğlu, O. (2009) Sanat, Kültür, Yaratıcılık, Pegem Akademi: Ankara. San, İ. (2003) Sanat Eğitimi Kuramları (2. baskı) Ankara: Ütopya Yayınları. San, İ. (2003) Sanat ve Eğitimi (3. Baskı), Ankara: Ütopya Yayınları. San, İ. (2017) Çocuk ve Sanat (1. Baskı), Yeni İnsan Yayınevi: Ankara.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : yok
Dersi Veren Öğretim Elemanları :
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : yok
Dersin Verilişi : On-line
En Son Güncelleme Tarihi :
Dosya İndirilme Tarihi : 3.07.2025

  • 1 Sanat eğitimin dört disiplininde: sanat felsefesi ve estetik, sanat tarihi, sanat eleştirisi ve sanat uygulamaları ile ilgili gerekli bilgi ve beceriye sahip olabilecek,
  • 2 Çocuğun çizgisel gelişim basamaklarını tanımlayabilecek ve çocuk resimlerini analiz edebilecek,
  • 3 Diğer disiplinlerle sanatın bağlantısını kurabilecek, bu yolla da sanatlar yoluyla ve sanatta öğrenme fikrini anlayabilecek,
  • 4 Görsel, işitsel ve dokunsal algıyı farklılaştıran sanat etkinliklerini planlayabilecek ve uygulatabilecek,
  • 5 Yaratıcılık kavramını, yaratıcı bireyin özellikleri ve yaratıcılığın gelişimini betimleyebilecek ve anlayabilecektir.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *İlk toplantı, dersin içeriği, dersin gereklilikleri ve ders sorumlusunun beklentileri.
2.Hafta *Sanat eğitiminde temel kavramlar: Sanat, sanatçı, estetik ve sanat eğitimi
3.Hafta *Sanat eğitiminin bireyin zihinsel ve duygusal gelişimindeki yeri ve önemi
4.Hafta *Disiplin temelli sanat eğitimi: sanat tarihi, sanat eleştirisi, estetik ve sanat uygulaması
5.Hafta *Sanat Akımları I
6.Hafta *Sanat Akımları II
7.Hafta *Müze ve galeri eğitimi
8.Hafta *Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme
9.Hafta *Çocuk resminin sanatsal gelişim basamakları, Çocuk resminin analizi
10.Hafta *Ara Sınav
11.Hafta *Görsel Sanatlar dersi öğretim programı
12.Hafta *İki ve üç boyutlu sanat uygulamaları
13.Hafta *İki ve üç boyutlu sanat uygulamaları
14.Hafta *İki ve üç boyutlu sanat uygulamaları

  • 1 Final : 50,000
  • 2 Ödev : 20,000
  • 3 Vize : 30,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Derse Katılım / Attending lectures 14 3,00 42,00
Final / Final 1 3,00 3,00
Uygulama / Pratik / Application / Practice 14 2,00 28,00
Vize / Midterms 1 2,00 2,00
Soru-Yanıt 13 1,00 13,00
Ara Sınav Hazırlık / Preparation for midterm 1 5,00 5,00
Final Sınavı Hazırlık / Preparation for final 1 10,00 10,00
Bütünleme / Make-up 1 2,00 2,00
Teorik Ders Anlatım / Theoretical Lecturing 13 1,00 13,00
Toplam : 118,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 4
AKTS : 4,00
Aşırmacılığa Dikkat ! : Raporlarınızda/ödevlerinizde/çalışmalarınızda akademik alıntılama kurallarına ve aşırmacılığa (intihal) lütfen dikkat ediniz. Aşırmacılık etik olarak yanlış, akademik olarak suç sayılan bir davranıştır. Sınıf içi kopya çekme ile raporunda/ödevinde/çalışmasında aşırmacılık yapma arasında herhangi bir fark yoktur. Her ikisi de disiplin cezası gerektirir. Lütfen başkasının fikirlerini, sözlerini, ifadelerini vb. kendinizinmiş gibi sunmayınız. İyi veya kötü, yaptığınız ödev/çalışma size ait olmalıdır. Sizden kusursuz bir çalışma beklenmemektedir. Akademik yazım kuralları konusunda bir sorunuz olursa dersin öğretim elemanı ile görüşebilirsiniz.

Engel Durumu/Uyarlama Talebi : Engel durumuna ilişkin herhangi bir uyarlama talebinde bulunmak isteyen öğrenciler, dersin öğretim elemanı ya da Ibu Engelli Öğrenci Birimi ile en kısa sürede iletişime geçmelidir.