Eğitim Kataloğu
Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
MEB0110818 Eğitimde Araştırma Yöntemleri 2,00 0,00 0,00 2,00 3,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Öğrencilere eğitim bilimleri alanında bir akademik çalışma planlama süreçlerine ilişkin tanıtımlar yapmak, bir akademik çalışmada yer alan giriş, yöntem, bulgular, tartışma başlıklarının oluşturma süreçlerine ilişkin bilgiler sağlamak dersin temel amaçlarıdır.
Ders bu temel amaçlar doğrultusunda,
-araştırma sürecinde problem belirleme, problem durumunu uygun şekilde açıklayabilme,
-araştırmanın amacını, araştırma soruları/hipotezlerini belirleyebilme,
-probleme uygun olan nitel veya nicel araştırma modelini seçme,
-evreni tanımlama, uygun örneklem seçim metoduyla örneklem seçimi,
-veri toplama araçlarının geliştirme süreçleri, özelliklerini bilme,
-yapılabilecek bazı temel veri analizi yöntemlerinden haberdar olma,
-analiz sonuçlarını yorumlama, araştırma sonuçlarını rapor etme,
-araştırma ilkelerine ve etik kurallarının farkında olma ve bunlara uyma,
gibi alt amaçlara sahiptir.
Dersin İçeriği : Ders sürecinde değinilen ana ve alt başlıklar şu şekildedir:
-Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler: Bilgi - bilim - bilgi kavramı
-Araştırma süreci: Problem durumu - Problem belirleme ölçütleri ve kaynakları - Problemin ifade edilmesi
- Literatür taraması (Makale ve tez erişim veritabanları)
-Araştırma amacı - Araştırmanın sınırlılıkları, varsayımları - Nitel ve nicel araştırma modelleri - Evren - Örneklem - Örnekleme Yöntemleri - Veri toplama araçları ve özellikleri - Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler (Geçerlik, güvenirlik) - Temel veri analizi yöntemleri - Verilerin yorumlanması ve raporlama sürecinde dikkat edilmesi gerekenler - Belli kurallara (APA) kaynakça oluşturma
- Etik kurallar ve ihlal durumları
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.

Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (2. Yazım, 32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Ders sürecinde,
- Sunuş yoluyla öğretim,
- Soru-cevap etkinlikleri,
- Örnek olay tartışmaları kullanılmaktadır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : Ders sürecinin verimli olması ve öğrencilerin bir araştırma sürecini kısmen içselleştirebilmeleri için sınıf mevcutları doğrultusunda küçük gruplara ayrılarak, belirli konularda araştırma önerileri hazırlamaları istenmelidir. Bu sayede bulgular kısmı eksik olacak bu araştırmalara ilişkin öğrencileri akademik araştırma süreçlerine ilişkin uygulama imkanı edinmeleri sağlanabilir.
Dersi Veren Öğretim Elemanları : Dr. Öğr. Üyesi Alperen Yandı
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : Öğretim elemanı ders sürecinde yardımcıya ihtiyaç duymayacaktır. Öğrenci sayısının fazla olması durumunda bu duruma ilişkin farklı çözümler üretebilir.
Dersin Verilişi : Ders pandemi döneminde uzaktan eğitim yoluyla eş zamanlı/eş zamansız şekilde verilirken; normal şartlar altında yüz yüze yürütülmektedir.
En Son Güncelleme Tarihi :
Dosya İndirilme Tarihi : 29.06.2025

  • 1 I. Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar.
  • 2 II. Araştırma problemlerini belirleyerek probleme uygun araştırma modelini seçer,
  • 3 III. Araştırma evreni ve örneklemi belirler.
  • 4 IV. Araştırma modeline uygun veri toplama araçları özelliklerini bilir ve veri toplama sürecinde dikkat edilmesi gereken noktaları farkeder,
  • 5 V. Veriye uygun analiz yöntemlerini bilir.
  • 6 VI. Analiz sonuçlarını yorumlanma ve raporlaştırma sürecini bilir.
  • 7 VI. Araştırma sürecindeki etik kuralları bilir, ihlal durumlarını farkeder.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları Dersin Öğrenme Çıktıları
1.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
2.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
3.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
4.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
5.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
6.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
7.Hafta *Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
8.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
9.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
10.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
11.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
12.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
13.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay
14.Hafta *Bilgi kavramı - Bilimsel bilgi Bilim kavramı Problem kavramı Bir akademik araştırmada hipotez yazımı ve hipotez türleri Bir akademik araştırmada araştırma sorusu yazımı Bir akademik araştırmada kullanılan modeller Örneklem kavramı ve örnekleme yöntemleri Veri toplama araçları Veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler Bilimsel araştırmalarda etik kavramı
*Sunuş yoluyla öğretim Örnek olay

  • 1 Vize : 40,000
  • 2 Final : 60,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Vize / Midterms 1 1,00 1,00
Final / Final 1 1,00 1,00
Teorik Ders Anlatım / Theoretical Lecturing 14 2,00 28,00
Soru-Yanıt 14 2,00 28,00
Tartışmalı Ders 14 2,00 28,00
Toplam : 86,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 3
AKTS : 3,00
Aşırmacılığa Dikkat ! : Raporlarınızda/ödevlerinizde/çalışmalarınızda akademik alıntılama kurallarına ve aşırmacılığa (intihal) lütfen dikkat ediniz. Aşırmacılık etik olarak yanlış, akademik olarak suç sayılan bir davranıştır. Sınıf içi kopya çekme ile raporunda/ödevinde/çalışmasında aşırmacılık yapma arasında herhangi bir fark yoktur. Her ikisi de disiplin cezası gerektirir. Lütfen başkasının fikirlerini, sözlerini, ifadelerini vb. kendinizinmiş gibi sunmayınız. İyi veya kötü, yaptığınız ödev/çalışma size ait olmalıdır. Sizden kusursuz bir çalışma beklenmemektedir. Akademik yazım kuralları konusunda bir sorunuz olursa dersin öğretim elemanı ile görüşebilirsiniz.

Engel Durumu/Uyarlama Talebi : Engel durumuna ilişkin herhangi bir uyarlama talebinde bulunmak isteyen öğrenciler, dersin öğretim elemanı ya da Ibu Engelli Öğrenci Birimi ile en kısa sürede iletişime geçmelidir.